Salony kosmetyczne coraz częściej posiadają swoje regulaminy. O ile w przypadku innych działalności – np. sklepów internetowych czy gabinetów lekarskich nikogo to nie dziwi, tu wzbudza szereg wątpliwości. Czy stworzenie takiego dokumentu jest niezbędne? A może jest to jedynie strata czasu dla właścicielki salonu kosmetycznego?
Regulamin – czym jest i co obejmuje?
Regulamin to najprościej rzecz ujmując zbiór przepisów, które regulują procedury i zasady postępowania danej firmy, instytucji czy zakładu. W przypadku salonu kosmetycznego, najczęściej zawiera on regulacje dotyczące zasad funkcjonowania gabinetu i korzystania z jego usług. Oczywiście, nie można pominąć również kwestii przetwarzania danych. Postanowiliśmy omówić dokładniej jego najważniejsze elementy, określając, co jest nie tyle potrzebne, co wręcz niezbędne.
Zasady funkcjonowania salonu kosmetycznego
Co powinno się znaleźć w regulaminie w zakresie zasad funkcjonowania salonu kosmetycznego? Przede wszystkim – informacje najbardziej oczywiste. Godziny otwarcia, sposób kontaktu i rezerwacji oraz anulowania wizyt. Jeśli już jesteśmy przy odwoływaniu wizyt, pamiętaj o jednym bardzo przydatnym zapisie…
Wprowadź zasadę, kiedy należy najpóźniej odwołać zabieg
Dzięki temu unikniesz tak nielubianych “okienek” między klientkami. W przypadku droższych (i dłuższych) zabiegów warto również wprowadzić konieczność przedpłaty, będącej określonym procentowo ułamkiem wartości usługi. Wtedy masz niemal 100% pewności, że klientka nie wycofa się bez uprzedniego kontaktu.
Oprócz tego, warto wprowadzić również zasady zachowywania się w trakcie oczekiwania na wizytę. Dobrze zatroszczyć się o komfort klientek – zarówno w trakcie, jak i przed zabiegiem.
Zasady związane z zapłatą za usługi
Zasady związane z uiszczaniem opłat za usługi są równie ważne, o ile nawet nie ważniejsze niż wcześniej przez nas opisywane. Jak już wspomnieliśmy, warto przede wszystkim rozważyć kwestię procentowej zaliczki jeszcze przed wykonaniem droższych zabiegów. Oprócz tego, jeśli oferujesz możliwość zakupu bonów czy voucherów upominkowych, koniecznie ustal określony czas na ich realizację. Podobnie powinno być w przypadku karnetów na zabiegi, o ile posiadasz je w swojej ofercie. Ostatni, ważny zapis powinien zawierać metody zapłaty za usługi – gotówką, kartą, przelewem? W regulaminie dla klientów ujmij wszystkie akceptowalne przez Ciebie formy płatności.
Zasady związane z bezpieczeństwem i utrzymywaniem higieny w salonie kosmetycznym
Twoje klientki powinny wiedzieć, że w swoim salonie kosmetycznym przestrzegasz wszystkich zasad związanych z dezynfekcją i przygotowaniem przyrządów do zabiegów. Wypisz, jakie działania podejmujesz w trosce o zdrowie klientek. Dobrze, żeby regulamin nie tylko nakładał obowiązki, ale i informował o prawach (np. do korzystania z artykułów jednorazowego użytku).
Zasady dotyczące przetwarzania danych
Prowadzisz elektroniczne zapisy do salonu kosmetycznego i/lub zakładasz karty swoim klientom? Pamiętaj, że musisz poprosić ich o zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Jest to nie tyle opcjonalne, co wręcz niezbędne i uregulowane prawnie. Warto już na pierwszej wizycie klientki dać jej do podpisu wszelkie niezbędne dokumenty i trzymać je – na wypadek kontroli – w jednym miejscu.
Regulamin dla klientów salonu kosmetycznego – gdzie go publikować?
Jeśli stworzyłaś już regulamin dla swoich klientów, z pewnością możesz mieć dylemat, czy go publikować. Jeżeli się na to zdecydujesz – gdzie to zrobić? Najczęściej regulamin umieszcza się na stronie www salonu kosmetycznego lub – jako notatka czy przypięty wpis – na fanpage-u na FB. Dzięki temu istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że każda Twoja potencjalna klientka pozna zasady funkcjonowania Twojego gabinetu jeszcze przed pierwszą wizytą. Ty tylko będziesz musiała poprosić o podpis pod zgodą na przetwarzanie danych osobowych i nie stracisz czasu na tłumaczenie wielu istotnych kwestii. Czasami regulamin dla klientów umieszcza się również w poczekalni salonu kosmetycznego. Dzięki temu mogą się z nim zapoznać również te klientki, które nie zrobiły tego przed wizytą.
Regulamin dla klientów – must-have salonu kosmetycznego!
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu całego tekstu nie masz wątpliwości, że regulamin to niezbędny dokument każdego salonu kosmetycznego! Dzięki niemu zaoszczędzisz dużo czasu i energii na tłumaczenie elementarnych kwestii, związanych z funkcjonowaniem Twojego gabinetu. Poza tym, posiadając regulamin, będziesz odbierana jako osoba bardziej profesjonalna i godna zaufania. Warto poświęcić kilka godzin na stworzenie i opublikowanie takiego dokumentu – uwierz, że korzyści zdecydowanie przewyższają ten wysiłek.
Jeżeli szukasz informacji na temat funkcjonowania salonu kosmetycznego – koniecznie sprawdź nasz dział „wiedza”!
1